Ik wil mijn elektrische wagen opladen met mijn eigen geproduceerde groene energie. Hoeveel zonnepanelen heb ik daarvoor nodig en hoe groot moet mijn thuisbatterij zijn?
Na de installatie van zonnepanelen denken veel mensen aan uitbreiden en het plaatsen van een thuisbatterij. Een belangrijke overweging is dan of de thuisbatterij groot genoeg is en het mogelijk is er een (eventueel toekomstig) elektrisch voertuig mee op te laden. We krijgen deze vraag geregeld, en gaan er daarom in deze blogpost dieper op in. We laten je zien wat mogelijk is als het aankomt op het opladen van een elektrisch voertuig met zonnepanelen in een thuisomgeving.
Met je zonnepaneleninstallatie zal je je elektrische wagen tot een bepaald niveau kunnen opladen, voldoende voor dagelijkse korte verplaatsingen. Het is echter onwaarschijnlijk dat je voor de volle 100% onafhankelijk gaat kunnen zijn wanneer je de batterij van je wagen iedere dag volledig leeg rijdt en terug volledig moet opladen.
Hieronder leggen we uit hoeveel je zou kunnen laden van je zonnepanelen, hoeveel zonnepanelen en thuisbatterijcapaciteit daarvoor nodig zijn afhankelijk van het type voertuig, en hoe je in de toekomst goedkoper van het net gaat kunnen laden.
Zonne-energie voor je woning
Een typisch huishouden in Vlaanderen verbruikt ongeveer 8,3 kWh per dag. Om dit verbruik te dekken zal een PV-installatie ongeveer 3 kWp (10 zonnepanelen) groot moeten zijn. Je kan daarbij een thuisbatterij installeren van 3 kWh tot 6 kWh om een gedeelte van die opgewekte groene stroom ’s nachts te gebruiken. Zo kan je 25 tot 75% van je eigen groene stroom stockeren.
Hoeveel extra zonne-energie heb ik nodig om een elektrisch voertuig volledig vol te laden?
De batterij van een elektrisch voertuig varieert tussen 40 kWh en 100+ kWh. Bijvoorbeeld:
- De Nissan Leaf Acenta heeft een batterij van 40 kWh waarmee je een rijbereik (WLTP) tot 270km hebt
- De Volkswagen ID.3 1st heeft een batterij van 58 kWh en haalt daarmee een actieradius van 350 km
- De Tesla Model 3 Standard Range Plus heeft batterij capaciteit van 50 kWh en een geschat rijbereik van 430km
- De Porsche Taycan 4S heeft een batterij van 80 kWh en haalt daarmee een geschat rijbereik van 375km
Dus zelfs om de Nissan Leaf, die dus een eerder kleine batterij heeft, overdag volledig vol te laden van je zonnepanelen, zijn extra zonnepanelen nodig. Een gezin zou ongeveer 15 kWp (50 zonnepanelen) extra moeten voorzien bovenop de bestaande PV-installatie die het andere elektrisch verbruik in de woning dekt.
Merk op dat je in België residentieel niet meer dan 10 kVA aan omvormervermogen mag installeren. Dus in de praktijk zal het voor een particulier überhaupt onmogelijk zijn om deze hoeveelheid zonnepanelen te installeren.
Wanneer je je elektrisch voertuig dan ook nog ’s nachts zou willen opladen, moet je extra batterijcapaciteit voorzien zodat je deze zonne-energie kan opslaan. Om diezelfde Nisan Leaf op te gaan laden zou je dan bijkomend 40 kWh aan batterijopslag nodig hebben. Stel je even voor wat dit dan betekent voor een elektrisch voertuig uit het topsegment.
Dus in plaats van je wagen af en toe eens volledig vol te laden van je zonnepanelen, moet je er in de eerste plaats naar streven om je wagen heel regelmatig terug bij te laden na je korte verplaatsingen. Dit betekent dat je best de wagen aan de stekker hangt telkens dit kan. Op deze manier is het wel haalbaar en zal je mogelijks zelfs niet moeten investeren. Helemaal mooi wordt het wanneer je dit doet in combinatie met een zogenaamde ‘slimme’ laadpaal, waarmee je voorrang kan geven aan je eigen zonne-energie om je wagen rechtstreeks op te laden.
Hoeveel extra zonne-energie heb ik nodig om een elektrisch voertuig dagelijks bij te laden?
De meeste mensen rijden dagelijks geen 270km (het bereik van de Nissan Leaf), of al helemaal geen 430km (het rijbereik van de Tesla Model 3). Dit betekent dat je dagelijks maar een gedeelte van de batterij van je voertuig moet bijladen. Uit statistieken blijkt dat een autobestuurder in Vlaanderen gemiddeld maar 20km/dag aflegt. Laat ons voor de berekeningen hier aannemen dat dit 40km/dag zou zijn. Dit betekent dat je 15% van de batterij capaciteit van de Nissan Leaf zou verbruiken, wat neerkomt op ongeveer 6kWh. Hiervoor heb je bijkomend 2kWp, of een 7-tal zonnepanelen nodig.
Hieronder vatten we kort even samen wat dit betekent in verschillende gevallen.
Iemand die bijvoorbeeld ’s avonds om 18u thuiskomt en ’s anderendaags om 7u terug vertrekt en op die tijdspanne (13 uur) 8 kWh moet bijladen, heeft dus voldoende aan een gemiddelde laadsnelheid van 0,6 kW. Een laadpunt van 11 kW is in dit geval dus helemaal niet nodig. En je hoeft dus ook geen schrik te hebben van het capaciteitstarief dat er vanaf 2022 aankomt.
Sneller laden kan en zal uiteraard soms nodig zijn, bijvoorbeeld langs autosnelwegen voor die lange verplaatsing die je enkele keren per jaar moet maken. Ook thuis kan een 3-fase laadpunt van 11 kW zinvol zijn voor die enkele keren dat je niet de hele nacht hebt om bij te laden. Belangrijk is dan wel om het laadvermogen dat je op een bepaald moment effectief gaat gebruiken zo laag mogelijk te houden. Dit in functie van je moment van vertrek en de vereiste hoeveelheid energie in je autobatterij voor het traject dat je hebt gepland.
Hernieuwbare energie moet doordacht ingezet worden. In de toekomst zullen er laadpunten uitgerold worden op publieke plaatsen in onze gemeenten, op onze werkplek, aan winkelcentra, langs autosnelwegen. Deze laadpunten zullen slim aangestuurd worden om laden met overschotten aan hernieuwbare energie te bevoordelen, en ook om mee het elektriciteitsnet te stabiliseren. Het is dus belangrijk om het gehele plaatje te bekijken wanneer je de aankoop van een elektrisch voertuig overweegt. Een elektrisch voertuig volledig volladen aan de hoogst mogelijke snelheid is zeker niet altijd de beste en goedkoopste oplossing!