Lagere CO2-uitstoot nogmaals aangetoond door de International Council on Clean Transportation (ICCT).
studie van het Amerikaanse ICCT toont nu nogmaals aan dat de overschakeling naar elektrische wagens enkel maar positief is (en zal zijn).
De Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT) zet zich in voor duurzaam transport. Het is dan ook diezelfde ICCT die in 2015 de dieselgate ontketende door aan te tonen dat de Volkswagen Group sjoemelde met de uitstootcijfers van haar dieselwagens.
De organisatie heeft nu een studie gedaan over de volledige levenscyclus van elektrische personenwagens, auto’s met een verbrandingsmotor en waterstofauto’s. Zo’n studie wordt een cradle-to-grave studie genoemd. Ze gaat niet alleen na wat er tijdens het effectief rijden met de wagens gebeurt, maar bestudeert tevens de CO2-uitstoot bij de productie van de voertuigen, het onderhoud ervan en de productie van energie en brandstoffen. De studie werd uitgevoerd in Europa, de Verenigde Staten, India en China en werd op 20 juli 2021 op de website van ICCT gepubliceerd.
Er werd duidelijk aangetoond dat elektrische auto’s veel minder CO2-emissie met zich meebrengen dan wagens met een verbrandingsmotor. Op basis van de huidige energiemix in Europa is de CO2-uitstoot van elektrische auto’s nu al 66 tot 69% lager dan van een vergelijkbare benzinewagen. Van zodra er enkel elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt zal worden, zal een elektrische wagen 81% minder CO2 uitstoten dan een benzinewagen.
Wie nu al elektrisch rijdt, kan zijn wagen dus best zoveel mogelijk met hernieuwbare energie uit zonnepanelen opladen door middel van een ‘slim’ laadpunt. Goed voor ons klimaat en je portemonnee.